Har du en håndværkerforretning, som du gerne vil have markedsført? Uanset om du er nyopstartet selvstændig, eller du på den eller anden måde, står for markedsføringen for en håndværkerforretning, kan du i guiden her lære at komme godt i gang. Det er vigtigt at markedsfører sin håndværkerforretning – det gælder uanset om det er et tømrerfirma, en blikkenslagerforretning eller noget helt tredje. Særligt hvis du er nyopstartet, og endnu ikke har en kundebase, hvorfra du kan få kunder fra mund til mund anbefalinger.
Den dag i dag, for du mere for pengene, ved online markedsføring, frem for traditionel fysisk markedsføring. Det er med andre ord her du kommer længst med dit markedsføringsbudget. Online marketing kan dog være en jungle at finde rundt i. Derfor kan det i mange tilfælde være en god ide, at alliere sig med en online partner, som kan stå for din online markedsføring. Det kan være i form af enten et online marketing bureau, eller en online marketing konsulent. Under alle omstændigheder er det dog stadig en god ide, selv at have en basal forståelse for online marketing. Det vil du få i artiklen her.
Få lavet en virksomhedshjemmeside
Hvis du vil markedsføre din håndværkerforretning online er første skridt, at få lavet en hjemmeside. For at markedsfører dig online, skal du også have en online tilstedeværelse, og det er en hjemmeside klart det bedste til. Du kan også bruge en virksomhedsside på Facebook eller lign, men egen hjemmeside er klart at foretrække. Hos mange webbureauer kan du få et samlet tilbud på både hjemmeside og online markedsføring, så det er bestemt værd at undersøge mulighederne for.
Når din hjemmeside er på benene, kan du begynde at markedsfører din håndværkerforretning online.
Kom i gang med online marketing
Så hvordan kommer du i gang med online marketing? Altså at markedsfører dig online. Lad os antage, at du har en hjemmeside til din virksomhed. Nu skal du blot have skabt trafik ind på siden. Og ikke bare trafik, men trafik i form af potentielle kunder, som kunne være interesseret i, at købe det du sælger. Så hvordan får du potentielle kunder ind på din hjemmeside, ved hjælp af online markedsføring? Det er der flere måder du kan gøre på. De 2 mest almindelige er SEO (search engine optimization) og annoncering på de sociale medier. Det er 2 forskellige former for online marketing, som du kan sammenligne lidt med at farme og jage. SEO er at farme kunder. Her arbejdes der på at bygge din hjemmeside god og stærk, set fra søgemaskinernes synspunkt (som f.eks. Google). Her finder kunderne dig via søgemaskinerne – du finder ikke dem. Det er en mere langsommelig proces, som dog kan være rigtig effektiv. At jage kan f.eks. være annoncering på Facebook. Til forskel fra SEO, går du her aktivt ud og viser dine annoncer foran potentielle kunder, og trækker dem ind på din hjemmeside den vej.
Lad os se nærmere på de 2 former for online marketing hver i sær.
SEO – skab organisk trafik til din hjemmeside
For at skabe trafik til din hjemmeside via søgemaskiner som Google, kræver det, at søgemaskinerne ser din hjemmeside som værende god. Dvs. at vil du f.eks. gerne findes når folk søger ’’tømrer i København’’ på Google, så skal din hjemmeside optimeres herefter. SEO består groft sagt af 3 forskellige punkter.
Det første punkt er sidens indhold. Altså tekst, billeder osv. Det skal være informativt og relevant i forhold til de søgeord du gerne vil findes på. Andet punkt er linkbuilding. Altså, at bygge links fra andre hjemmesider til din hjemmeside, så Google kan se at den er relevant. Tredje punkt er det tekniske aspekt på din hjemmeside. Er hjemmesiden hurtig? Et den brugervenlig? Er den nem at navigere rundt på? Arbejder du kontinuerligt med disse 3 punkter, vil Google og andre søgemaskiner se din hjemmeside som mere og mere relevant, og du vil blive vist højere og højere i søgeresultaterne. Det er som sagt en proces der kan tage tid, men som er ekstrem effektiv når den første bærer frugt.
Online annoncering af håndværkerforretning på de sociale medier
En anden måde at markedsfører din håndværkerforretning, er via de sociale medier. Det kan f.eks. være på Facebook, Instagram og LinkedIn. Her kan du lave og vise annoncer, til folk som er relevante for din forretning. Du kan f.eks. vælge at vise dine annoncer, kun for folk i Århus, som er husejere. Eller du kan vælge kun at vise dine annoncer for folk i København, som interesserer sig for biler. Alt afhængig af hvilke forretning du har, og hvilken del af landet du kan tage kunder ind, kan du målrette din annoncering herefter.
Virker det hele meget overvældende? Så kan du altid kontakt et online marketing bureau, og få dem til at stå for din online markedsføring.